Alle soorten coatings voor de auto kunnen we eigenlijk betitelen als keramische coating. Toch zit er een onderscheid in de chemische opbouw van het product. Het hoofdbestandsdeel van glascoating is namelijk siliciumdioxide (SIO2) met als hoofdbestandsdeel grove zandkorrels. Glascoating lijkt een doorzichtige hars zoals lijm of epoxy met hele kleine stukjes erin die op snoep lijken. Deze stukjes zorgen voor de hardheid van de glascoating en beschermen de coating tegen veel beschadigingen. Glascoating beschermd de laklaag eronder minder goed en minder lang. Om de duurzaamheid van glascoating te verhogen worden er meerdere lagen glascoating aanbevolen. Om het feit dat je meerdere lagen moet gaan aanbrengen om dezelfde beschermlaag te bereiken als bij een keramische coating, ben je met glascoating duurder uit dan met keramische coating.
Een keramische coating is een coating die bestaat uit siliciumcarbide (SiC). Keramische coating wordt veel harder dan glascoating en het bestandsdeel siliciumcarbide is een zeldzamere stof dan siliciumdioxide. Om deze reden is keramische coating ook duurder. Een keramische coating gaat een diepe moleculaire verbinding aan met je autolak. Als je een laag keramische coating aanbrengt op de lak van je auto, dan worden de coatinglaag en de lak samen één. Zo heb je dus een superieure beschermlaag op je auto die wel veel langer mee gaat dan bij glascoating. Bij keramische coating is het overigens zo dat je aan één laag al voldoende aan maximale bescherming hebt. Daarbuiten heb je geen jaarlijkse onderhoud nodig zoals dit bij glascoating wel het geval is.